Integratie van onderzoek in onderwijs: studiedag Werkgroep OKP

Op 24 februari 2015 organiseert de werkgroep Onderwijskundige professionalisering een vormingsdag over integratie van onderzoek in onderwijs. Onderzoek in onderwijs integreren kan op verschillende manieren: - Cursusmateriaal baseren op (eigen) onderzoek - Studenten laten deelnemen aan (eigen) onderzoek - Actieonderzoek uitvoeren naar eigen onderwijsmethode of –activiteiten - of onderzoekleerlijn opnemen in het curriculum. Op deze studiedag bieden we je deze invalshoeken aan in verschillende lezingen.

Op 24 februari 2015 organiseert de werkgroep Onderwijskundige professionalisering een vormingsdag over integratie van onderzoek in onderwijs. Onderzoek in onderwijs integreren kan op verschillende manieren: - Cursusmateriaal baseren op (eigen) onderzoek - Studenten laten deelnemen aan (eigen) onderzoek - Actieonderzoek uitvoeren naar eigen onderwijsmethode of –activiteiten - of onderzoekleerlijn opnemen in het curriculum. Op deze studiedag bieden we je deze invalshoeken aan in verschillende lezingen.
Wanneer 24-02-2015
van 09:30 tot 16:00
Waar Leuven: onthaal PSI Tiensestraat, lezingen HIW Kardinaal Mercierplein
Naam
Telefoonnummer 0475/772447
Deelnemers Docenten, opleidingscoördinatoren en -hoofden en onderzoekers uit professionele bacheloropleidingen
Voeg agenda-item toe aan kalender vCal
iCal

Doelstellingen

  • De deelnemer begrijpt het verschil tussen onderzoekgebaseerd studiemateriaal en informatiegebaseerd studiemateriaal
  • De deelnemer kan (eigen) onderzoekvoorbeelden  opnemen in de opleidingsactiviteit
  • De deelnemer kan onderzoekvoorbeelden kritisch beoordelen.
  • De deelnemer begrijpt hoe iemand met een onderzoeksopdracht kan bijdragen aan het curriculum
  • De deelnemer heeft inzicht in hoe informatie- en / of onderzoekvaardigheden aan studenten kunnen aangeleerd worden.

Programma

9u.30-9u.50                       Ontvangstkoffie met hapjes

9u.50- 10u.                         Verwelkoming

De studiedag is opgedeeld in twee lijnen: individuele benadering of een benadering vanuit de opleiding / team. Je kiest telkens uit twee sessies. Ofwel volg je de hele dag dezelfde lijn, ofwel neem je uit elke lijn een aantal sessies. Onder de tabel vind je meer uitleg over de verschillende sessies.

  Individueel Opleiding
10u. Onderzoeksintegratie Onderwijs en onderzoek in synergie
11u.10 Edurama Onderzoek in Lerarenopleiding
13u. Tutorial@Toledo Integratie in praktijk
14u.30

Onderzoeksgeïnformeerd

studiemateriaal

Integratie via leerlijn en

intensieve samenwerking met het werkveld

 

10u.-11u.                            Keuzesessies 1

 

1. Onderzoeksintegratie en het onderzoek naar onderzoekintegratie – An Verburgh SLO Gedragswetenschappen KU Leuven

Het hoger onderwijs wordt verwacht onderzoeksgebaseerd te zijn. Docenten worden gevraagd om aan onderzoeksintegratie te doen. Maar wat betekent dat nu precies? In deze sessie wordt aan de hand van resultaten van onderzoek naar onderzoeksintegratie eerst gekeken naar mogelijke betekenissen van onderzoeksintegratie en hoe het in de praktijk vorm kan krijgen. Vervolgens komen verwachte en gevonden effecten van verschillende vormen van onderzoeksintegratie aan bod.  We sluiten de sessie af met een discussie over implicaties voor ons eigen onderwijs.

2. Onderwijs en onderzoek in synergie: de realisatie en praktijk bij Toegepaste psychologie – Tim Vanhoomissen Coördinator Bachelorproeven, Onderzoeksleider Toegepaste Sociale Psychologie Thomas More

In deze presentatie bieden we een overzicht van de manier waarop de integratie van onderzoek en onderwijs gedurende de laatste 10 jaren werd ingebouwd in het curriculum en de organisatiestructuur van de opleiding toegepaste psychologie. Daarbij komen ook drempels en suggesties aan bod. Daarnaast zullen we de huidige situatie toelichten aan de hand van enkele concrete integratievoorbeelden, aangevuld met toekomstplannen en –mogelijkheden.

11u.10-12u.10                        Keuzesessies 2

1. Werken aan de integratie van onderzoek in de lerarenopleiding d.m.v EDURAMA.be: Een website ter ontsluiting van onderzoek voor lerarenopleiders en leraren in opleiding – Kristof Van de Keere coördinator Expertisecentrum Onderwijsinnovatie VIVES

Professionele ontwikkeling van docenten en lerarenopleiders is één van de essentiële middelen om de kwaliteit van het onderwijs te verhogen. Belangrijk hiervoor is de mate waarin onderzoek binnen de vakdomeinen van de lerarenopleiding beschikbaar en bruikbaar is.

In deze workshop wordt het web platform EDURAMA voorgesteld en kunnen de deelnemers zelf aan de slag gaan met het zoeken en uploaden op het webplatform. Op deze website kunnen lerarenopleiders, leraren, studenten en andere geïnteresseerden terecht om recent en relevant onderzoek terug te vinden en te gebruiken in de les- en klaspraktijk.  Daarnaast gaan we dieper in op hoe het web platform EDURAMA gebruikt kan worden in de lerarenopleiding. Ten eerste met als doel om onderzoeksgebaseerd studiemateriaal aan te maken, en ten tweede met als doel om de onderzoekende houding van leraren in opleiding te stimuleren.

2. Integratie onderzoek in onderwijs in de Lerarenopleiding – Sylvia Mommaerts PWO-coördinator, lector Reflectie en Portfolio 3de opleidingsfase UC Leuven-Limburg campus Comenius

Wil je weten op welke manier onze hogeschool een onderzoeksleerlijn heeft opgezet in het curriculum? Heb je nood aan concrete tools om onderzoeksvaardigheden te integreren? Wil je geïnspireerd worden hoe wij studenten zelf een kleinschalig actie-onderzoek laten opzetten en uitvoeren? Indien je één of meerdere vragen positief beantwoord, dan ben je meer dan welkom!

12u.10                                  Werklunch

Je wordt in groepjes ingedeeld. Aan de hand van een aantal richtvragen bespreek je met je tafelgenoten wat jij wil / kan implementeren in je onderwijsleeractiviteit of opleiding en welke problemen je voorziet.

13u.-14u.30                       Keuzesessies 3

1. Tutorial@Toledo: een online leerplatform over informatievaardigheden in de gemeenschappelijke digitale leeromgeving Jan Bollansée KU Leuven Universiteitsbibliotheekdiensten - E-bronnen & Beleidsondersteuning

De Universiteitsbibliotheek en de Werkgroep Bibliotheken van de Associatie werken al jarenlang in overleg met docenten samen aan online leerplatformen over informatievaardigheden. Alle krachten zijn nu gebundeld voor de ontwikkeling van een tutorial in Toledo. Tijdens de sessie wordt uitgelegd hoe dit interactieve instrument op verschillende manieren gebruikt kan worden om studenten bewust te maken van de competenties die ze op het vlak van informatievaardigheden geacht worden te ontwikkelen: als online cursus- en oefenmateriaal, als basis voor een hands on-sessie of gastcollege en ook als zelfstudiepakket. Verder komt aan bod hoe de integratie van de tutorial in Toledo de koppeling ervan aan opleidingen en opleidingsonderdelen mogelijk maakt. Ten slotte zal ook gesproken worden over de mogelijkheden die de elektronische leeromgeving biedt tot samenwerking aan verdiepende oefeningen tussen bibliotheekmedewerkers en docenten en dit niet alleen binnen afzonderlijke instellingen, maar bijvoorbeeld ook associatiebreed binnen een opleidingsgebied.

2. Integratie in de praktijk: dienstverlenings- en onderzoeksprojecten als katalysator voor een onderzoeksmindset en seminaries vanuit onderzoeksprojecten – Bart Henssen Verantwoordelijke onderzoek  Professionele Bachelor Handelswetenschappen & Bedrijfskunde Odisee en Bart Geerts Hoofd Onderzoekseenheid Image LUCA

De sessie Dienstverlenings- en onderzoeksprojecten als katalysator voor een onderzoeksmindset behandelt de vraag hoe het binnenhalen en uitwerken van extern (Europees,  Federaal, Vlaams) en intern (PWO) gefinancierde onderzoeks- en dienstverleningsprojecten kan bijdragen tot een kruisbestuiving tussen onderzoek en onderwijs.  Naast een woordje toelichting omtrent de lusten en lasten van projectwerking en projectmanagement, komen tijdens deze sessie enkele praktische cases aan bod. Deze geven een  illustratie hoe projecten een basis kunnen leggen voor het opbouwen van een onderzoeksmindset en het creëren van betrokkenheid van docenten en studenten bij onderzoek in je opleiding of studiegebied.

In de sessie Integratie via seminaries bekijken we hoe onderzoekend personeel ingeschakeld kan worden in de opleiding via seminaries en masterproeven.

14u.30-15u.30                   Keuzesessies 4

1. Hoe kunnen lectoren hun studiemateriaal meer onderzoeksgeïnformeerd maken? – Liesbeth Spanjers Lector-onderzoeker Lerarenopleiding UC Leuven-Limburg campus Comenius

In het School of Education project Onderzoeksgeïnformeerd studiemateriaal werd gewerkt rond twee centrale vragen: 1) “Hoe kan je in de lerarenopleiding het studiemateriaal van lectoren meer onderzoeksgeïnformeerd maken?” 2) “Hoe kan je onderzoeksgeïnformeerdheid op het menu zetten in de lerarenopleiding”?

In deze workshop stellen we het kort het onderzoek voor. Hierna vullen de deelnemers de screening in aan de hand van een zelf ontwikkelde cursus. Na het invullen van de screening krijgen jullie individuele feedback. Vervolgens bespreken we eventuele voor- en nadelen van de screening met feedback. Ten slotte presenteren we een aantal beleidsaanbevelingen voor de implementatie van het screeningsinstrument in uw opleiding.

2. Integratie van onderzoek in onderwijs via een leerlijn en intensieve samenwerking met het werkveld – Ilse Smits Coördinator Onderzoek en Dienstverlening, UC Leuven-Limburg, departementen Sociaal-agogisch Werk en Sociale School Heverlee   

Binnen de departementen SAW en SSH van UC Leuven-Limburg wordt de integratie van onderzoek in onderwijs via twee sporen benaderd. In eerste instantie is er een leerlijn rond onderzoek binnen het curriculum opgenomen. In tweede instantie wordt er naar gestreefd om binnen deze leerlijn nauw samen te werken met het werkveld en de bestaande onderzoeksgroepen. Ilse Smits legt in haar lezing uit hoe dit proces stap voor stap vorm krijgt, wat de uitdagingen zijn en hoe hiermee wordt omgegaan.

 

15u.30                                  geleide discussie met hapjes en drankjes

 

Kostprijs

€85

Factuur wordt rechtstreeks naar uw instelling verzonden. Het factuur kan naar uw privé-adres gestuurd worden op aanvraag.

Schrijf hier in en vink je keuzesessies aan

 

Annulering

U kan kosteloos annuleren tot vijf werkdagen vóór het navormingsinitiatief. Annuleert u nadien, wordt het volledige inschrijvingsgeld aangerekend. U kan zich wel laten vervangen door een collega.