U bent hier: Home / 2016-2017 / Samenwerking lerarenopleidingen

Samenwerking lerarenopleidingen

De discussienota ‘Leraren zijn excellent opgeleid’ van de vorige minister van onderwijs (Pascal Smet) nodigde uit om de lerarenopleidingen te herdenken en te versterken. Ook voor de huidige minister Hilde Crevits is de samenwerking tussen de verschillende aanbieders van lerarenopleiders een belangrijk aandachtspunt. Als expertisenetwerk School of Education Associatie KU Leuven gaan wij prat op het bundelen van de krachten van de verschillende soorten lerarenopleidingen van onze partnerinstellingen om zo te komen tot een verdere optimalisering van deze lerarenopleidingen. We kiezen er dus voor om elkaar te versterken met groot respect voor elkaars eigenheid.

Het is vanuit deze gedachte dat School of Education reeds in 2012 een werkgroep opstartte onder de naam ‘toekomst lerarenopleidingen’. Deze werkgroep maakte een standpuntnota die door heel School of Education gedragen wordt.

In 2016-2017 worden de afspraken voor verdere samenwerking tussen de verschillende aanbieders van lerarenopleidingen concreet gemaakt. SoE ondersteunt drie piloottrajecten die willen nagaan in hoeverre er bilaterale of trilaterale samenwerkingen tussen de SLO's van de universiteit, de SLO's van de CVO's en de GLO van de hogescholen mogelijk zijn.

In de loop van 2015 wordt de samenwerking verder uitgetekend om in 2016 concreet van start te gaan.

Voor meer informatie over de werkgroep, de standpuntnota of over de proeftuinen kan u contact opnemen met frederik.maes@schoolofeducation.eu.