Toegang & locaties

Alle studenten en personeelsleden van de instellingen van de associatie hebben met hun studentenkaart/personeelskaart gratis toegang tot alle bibliotheken/leercentra van de hogescholen en de universiteit. *

Overzicht locaties

* inclusief studenten postgraduaten en studenten PVG UC** en Universiteit, maar exclusief
CVO-studenten. Zij hebben geen toegang tot andere dan de aan hun instelling verbonden bibliotheek. Zij kunnen wel toegang krijgen door een dag-of jaarkaart te kopen. Studenten van de professionele opleidingen hebben geen toegang tot het KU Leuven leercentrum Agora.

** permanente vormingsopleiding met getuigschrift university college

Opleidingsaanbod

Bibliotheekmedewerkers kunnen gebruik maken van een aantal KU Leuven Bibliotheken-opleidingen die associatiebreed worden aangeboden.

Uitwisseling personeel

Bibliotheekmedewerkers kunnen onder bepaalde voorwaarden in een andere bibliotheeklocatie binnen de associatie werken of stage lopen.

Gratis interbibliothecair leenverkeer (IBL) tussen associatiebibliotheken

Vanaf academiejaar 2019-2020 kunnen alle studenten en personeelsleden van de Associatie KU Leuven gratis boeken en tijdschriften laten leveren vanuit alle andere associatiebibliotheken. De aanvraag richt je vanuit je eigen bibliotheek. Voor meer informatie kan je bij je eigen bibliotheekbalie terecht. (zie ook locaties bibliotheken associatie-instellingen)

Voor aanvragen buiten het associatienetwerk, bijvoorbeeld van een buitenlandse bibliotheek, kunnen er wel nog kosten zijn (deze worden gevraagd door de bibliotheek waar je het boek aanvraagt).

Deelgroep Digital Competences

Hier vindt u meer informatie over de activiteiten van deze deelgroep.

Deelgroep Kwaliteit

Hier vindt u meer informatie over de activiteiten van deze deelgroep.

User Charter

Sinds 2013 is een overkoepelend User Charter van kracht voor alle bibliotheken binnen de Associatie KU Leuven. Hierin worden de wederzijdse verwachtingen tussen gebruikers en bibliotheken vastgelegd. Daarnaast beschikt elke bibliotheeklocatie over een eigen huisreglement.

In de kijker:
Opleiding Informatiebeheer en de Technologische Integratie

Netwerkdag 2022

Deze dag voor bibliotheekmedewerkers binnen onze associatie stond in het teken van verbinding en werd gekoppeld aan de kwaliteitsbevraging van eind 2020.

Programma & presentaties

Okapi statistieken & benchmarking

OK!PI (lees 'okapi') is het associatiebrede benchmarkingproject van het Expertenforum Bibliotheken (voorheen BASSO) voor wetenschappelijke bibliotheken.

Alma/ Limo

Alle associatieleden maken gebruik van het URM-bibliotheekbeheer-systeem Alma en de zoekinterface Limo. Daarnaast wordt op associatieniveau technische ondersteuning gegeven voor de ontsluiting en de toegang tot de e-bronnen.

• Limo discovery service via de:

LIBISnet landingspagina